10 nejčastějších chyb při komunikaci na Instagramu

Snažíte se na Instagramu budovat značku a získávat nové zákazníky? Pak se ujistěte, že neděláte stejné chyby jako řada jiných firem. Cestu k úspěchu byste si totiž zbytečně komplikovali. Tady je deset nejčastějších chyb, které jsem na Instagramu vypozorovala.

1. Neoptimalizovaný profil

Abyste dokázali návštěvníky vašeho profilu proměnit ve sledující, musí být na první pohled jasné, co děláte, pro koho to děláte a proč by vás měli sledovat. A to s využitím klíčových slov, díky kterým budete na Instagramu lépe dohledatelní.

Jak optimalizovaný profil vypadá?

  • Uživatelské jméno – obsahuje název vaší firmy, případně odkazuje na to, co děláte. Také je lehce zapamatovatelné.
  • Jméno – neopakuje uživatelské jméno, ale obsahuje klíčové slovo, které se váže k vašemu oboru. Podle něj vás mohou uživatelé Instagramu najít.
  • Bio – má tři až čtyři řádky a je strukturované pomocí emotikonů. Nejdříve popisuje, co a pro koho děláte. Dále obsahuje důkaz vaší autority (např. 10 let zkušeností v oboru, 100+ prodaných nemovitostí) nebo ještě více přibližuje vaše služby/produkty (např. vše šijeme u nás v Česku). Nakonec vyzývá k akci, a to buď ke sledování vašeho profilu s uvedením důvodu (např. sledujte mě pro každodenní tipy ze světa financí), akci na vašem webu (např. stáhněte si e-book zdarma), nebo třeba k objednání první konzultace zdarma přes soukromou zprávu.
  • Highlights – v highlights rozhodně nesmí chybět představení vaší firmy, představení vašich služeb/produktů a reference klientů. Celkem by highlights mělo být maximálně pět.
Optimalizovaný Instagram profil
Optimalizovaný profil může vypadat například takto.

2. Zaměření na sebe a vlastní nabídku

Nejen na Instagramu, ale na sítích obecně musíte bohužel vycházet z toho, že nikoho nezajímáte. Je to kruté, ale je to tak. Nikdo na sítě nepřišel, aby si přečetl o vašem produktu nebo novém klientovi (pokud už tedy není váš skalní fanoušek, maminka nebo partner/ka). Uživatele zajímá obsah, který jim něco přinese – který je vzdělá, inspiruje nebo pobaví. Proto než na sítě přidáte jakýkoliv příspěvek, podívejte se na něj očima vaší cílové skupiny a zeptejte se sami sebe: „Co z toho budu mít?”.

Ale pozor! Rozhodně to neznamená, že byste neměli mluvit o své nabídce. Ta na Instagram samozřejmě patří, jinak byste nic neprodali. Nejdříve ale potřebujete, aby vás lidé začali sledovat a vytvořili si k vám vztah. Teprve pak od vás budou opakovaně nakupovat. Zdravý poměr prodejního obsahu je okolo 20 %.

3. Používání špatných formátů

Příspěvky, reels a stories mají určitý výchozí formát, který byste měli dodržet. Cílem je, aby váš obsah zabíral co největší část obrazovky, upoutal pozornost a samozřejmě působil esteticky. Není snad nic nevzhlednějšího než stories se širokoúhlou fotkou a automaticky vygenerovaným pozadím.

Jaké formáty byste tedy měli používat?

  • Statické a video příspěvky – 1080px × 1080px (poměr stran 1:1) nebo 1080px × 1350px (poměr stran 4:5). Druhá varianta je vhodnější, protože zabírá větší část obrazovky, tedy upoutá více pozornosti.
  • Stories a reels – 1080px × 1920px (poměr stran 9:16). Dejte si pozor, abyste neumístili text do horního nebo dolního okraje, kde je vaše profilová fotka a box pro soukromou zprávu, případně popisek (250px z obou stran). Instagram vám nabízí vodící čáry, kterými se můžete řídit.
Obsah ve špatném formátu působí neesteticky a neupoutá tolik pozornosti.

4. Špatná práce s hashtagy

Hashtagy jsou stále jedním z nejúčinnějších neplacených nástrojů, který vám pomůže zvýšit dosah příspěvků. Spousta specialistů sice tvrdí, že už nemají takovou váhu, z mé vlastní zkušenosti ale zvýší dosah klasického příspěvku až o 70 %. Pokud ovšem vyberete ty správné.

Hashtagy musí být zejména:

  • relevantní k vašemu oboru,
  • relevantní k vaší cílové skupině (pokud cílíte na český trh, tak v češtině),
  • relevantní k danému příspěvku,
  • přiměřeně velké (asi dva tisíce až milion příspěvků pod daným hashtagem).

5. Nedostatečná komunikace

Vaším cílem je, aby vás lidé sledovali a vybudovali si k vám vztah (a poté nakoupili). Proto i jako firma se na sítích musíte chovat lidsky. To znamená reagovat na obsah vašich sledujících a také vyhledávat lidi z vaší cílové skupiny a navazovat s nimi kontakt. Pokud budete 15 minut denně věnovat komentování a lajkování příspěvků, prakticky okamžitě uvidíte rozdíl. Zvýší se váš dosah, zapojení uživatelů (engagement) a návštěvy profilu.

Každý den během 15 minut:

  • interagujte s uživateli, kteří dali lajk nebo komentář k vašemu poslednímu příspěvku,
  • interagujte s vašimi sledujícími, kteří právě sdíleli stories,
  • vyhledejte relevantní hashtagy pro váš obor a interagujte s uživateli, kteří je používají,
  • interagujte se sledujícími vaší konkurence. Především s těmi, kteří komentují jejich příspěvky nebo v posledních 24 hodinách publikovali stories.

Na každém profilu zanechte několik lajků a alespoň jeden hodnotný komentář. Snažte se vždy působit přirozeně a rozhodně nespamujte.

6. Chybějící vizuální identita

V nekonečné změti obsahu na sítích potřebujete být perfektně rozeznatelní. Máte totiž pouhý zlomek sekundy na to, abyste znuděného scrollujícího uživatele zaujali. A ten jako první vnímá fotku, případně grafiku nebo video.

Pokud budete dlouhodobě tvořit hodnotný obsah, sledující se u vašeho příspěvku rádi zastaví. Budou už totiž očekávat zajímavé sdělení. Aby se ale zastavili, musí na první dobrou poznat, že příspěvek je váš. A právě to zajistí jasná vizuální identita – barvy, fonty, logo a celkový vizuální styl. Díky tomu vás každý pozná, aniž by přečetl jediné písmenko. Nemluvě o profesionálním dojmu, který v lidech zanecháte.

Jednotné barvy, fonty a styl fotek spoluutváří silný brand.

7. Nekonzistence v tvorbě obsahu

Nasázíte během týdne na Instagram čtyři příspěvky a pak se po vás slehne zem? To se algoritmu nelíbí. Po delší odmlce tak můžete vidět pokles dosahu a zapojení uživatelů. Čas od času si samozřejmě můžete dát od sítí pauzu. Rozhodně by to ale neměla být běžná praxe. Instagram má dokonce rád, když obsah sdílíte pravidelně ve stejný den a hodinu.

Nastavte si proto takovou frekvenci publikace, kterou dokážete dlouhodobě udržet, a naučte se obsah plánovat. Úplné minimum jsou dva příspěvky týdně (ve stories se ale musíte ukázat častěji). Na pozadí vám pak může vždy běžet placená reklama, která na váš profil nepřetržitě přivádí nové uživatele. A to už za pár desítek korun denně.

8. Používání pochybných taktik

Zkratky k úspěchu na Instagramu bohužel neexistují. Při uvedení reels jste se mohli svést na vlně vysokého organického dosahu, jinak je ale Instagram o pravidelné publikaci hodnotného obsahu a budování vztahů. Efektivně vám může pomoct pouze placená reklama a spolupráce s influencerem (což je opět reklama).

Všechny taktiky, které se snaží tuto poctivou práci obejít, vám mohou spíše uškodit. Které to nejčastěji jsou?

  • Follow for follow – sledování velkého množství náhodných účtů v naději, že vás budou sledovat zpět. 
  • Engagement skupinky – organizované skupiny, kde se zavazujete ke sledování účtů ostatních členů a interagování s jejich obsahem.
  • Nákup sledujících – jednoduše zaplacení za nové sledovatele.

Proč by to měl být problém? V první řadě získáte sledující, které váš obsah ani vaše nabídka vůbec nezajímá. Budou vám tak kazit engagement rate (podíl mezi dosahem obsahu a množstvím interakcí), čímž klesne i dosah vašich příspěvků, protože algoritmus je vyhodnotí jako nerelevantní. Všechny tyto taktiky jsou navíc velmi snadno odhalitelné, a tak si utrhnete ostudu. Nemluvě o tom, že tím porušujete pravidla Instagramu, což může vést až k zablokování účtu.

Jak vypadá realita engagement skupinek si můžete přečíst v highlights instagramového profilu @mamzajemospolupraci.

Chyby na Instagramu - follow for follow a nákup sledujících.
Vlevo: taktika follow for follow, vpravo: nakoupení falešní sledující

9. Chybějící výzva k akci

Uživatelé jsou na Instagramu zavaleni tunou obsahu. Ten navíc projíždějí v polospánku, protože si na sítě přišli oddechnout. Proto pokud chcete, aby provedli nějakou akci, rovnou jim to řekněte. Jinak se s největší pravděpodobností ničeho nedočkáte.

Výzvu k akci můžete přidat ke každému příspěvku, neměla by ale působit násilně. Pokud se to někdy opravdu nehodí, raději ji vynechte. Vaše sledující můžete například vyzvat, aby vám v komentáři řekli svůj názor, označili kamaráda, kterého video pobaví, uložili si příspěvek na později, šli na odkaz ve vašem bio, rezervovali si konzultaci zdarma apod.

10. Pořádání velkých soutěží

Říkáte si, co může být na soutěžích špatného? Přece dáte lidem dárek, získáte sledující a zvednete engagement rate. Problém je podobný jako u taktik zmíněných v osmém bodě. Pokud je podmínkou účasti sledování vašeho profilu, získáte spoustu nových sledujících, které zajímá jen jedno – dostat něco zadarmo. Možná vás teď napadá, že mají alespoň zájem o váš produkt. To ale nemusí být tak úplně pravda. Ze soutěžení na sociálních sítích se totiž stal celkem oblíbený sport. Řada lidí tak soutěží jen proto, aby mohla výhru prodat nebo darovat babičce k Vánocům.

V lepším případě vás tito lidé po skončení soutěže sledovat přestanou, v horším případě se z nich stanou „mrtví” sledující, kteří vám kazí čísla. A to nemluvím o porušování pravidel Instagramu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.