9 způsobů, jak napsat neodolatelný nadpis

Podle statistik si 8 z 10 lidí přečte nadpis, pouze 2 z 10 se ale prokliknou na celý text. Většina lidí totiž neumí psát nadpisy, kterým se nedá odolat. Ukážu vám, jak na to.

Podle statistik si 8 z 10 lidí přečte váš nadpis, pouze 2 z 10 se ale prokliknou na celý článek. To není nic moc, co? Většina lidí totiž neumí psát nadpisy, kterým se nedá odolat.

Přitom to není až taková věda. Pojďme se podívat na devět způsobů, jak napsat neodolatelný nadpis, na který budou čtenáři klikat jako diví. Stačí vybrat správný recept a upéct podle něj ten nejlákavější nadpis.

Způsob č. 1: Vzbuďte zvědavost

Bez té se u nadpisů rozhodně neobejdete. Zvědavost je jedním z našich nejsilnějších pudů, tak toho využijte. Slibte čtenáři, že se dále v článku dozví něco užitečného, co mu usnadní život.

Ale pozor, neslibujte něco, co v něm čtenář nenajde. To už by byl clickbait, kterým lidi akorát tak poštvete proti sobě.

Tak například:

  • Účetní fígl, který vám jako podnikateli ušetří až milion korun ročně
  • 3 největší chyby při sjednávání hypotéky
  • Co vám neřekli o mateřství po čtyřicítce
  • Tajný tip pro rozzáření pleti do deseti minut

Způsob č. 2: Nabídněte řešení problému

Tady budete mít přesvědčování jednodušší. Mluvíte totiž ke čtenářům, kteří už mají určitý problém. Důležité je v nadpisu ubezpečit, že vaše řešení je to pravé, které je problému zbaví jednou provždy.

Například:

  • 7 způsobů, jak zabavit předškolní děti na celé odpoledne
  • Trik, který vaši monsteru zaručeně zbaví hnědých skrvn
  • Jak skladovat zeleninu, abyste ji už nikdy nemuseli vyhazovat

Způsob č. 3: Použijte číslo

Mám na mysli článek s číselným seznamem, který dá čtenáři jasně vědět, jaká bude jeho struktura. Tuto jistotu máme rádi, protože víme, co od článku očekávat. Číslo navíc spolehlivě upoutá pozornost.

TIP: Psychologicky fungují lépe čísla lichá. Podle průzkumu klikalo na nadpisy s lichým číslem o 20 % více lidí než na nadpisy s číslem sudým.

Například:

  • 7 rychlých receptů na sváteční nedělní oběd
  • 9 bylinek, které zatočí s lupénkou
  • 5 nejkrásnějších pláží Mallorcy, které vám nesmí uniknout
  • 33 tipů, kam zajít v Brně na výbornou kávu
jak psát nadpisy ukázka 1
Že čísla v nadpisech skvěle fungují, ví i velcí hráči jako třeba skyscanner.com. V článcích s nimi proto nešetří.

Způsob č. 4: Použijte autoritu

Abyste tento typ titulku mohli použít, musíte na to myslet už před samotným psaním. Oslovte nějakou autoritu z oboru, která vám do článku přispěje svými tipy nebo zkušenostmi. Čtenost to může raketově zvýšit. A nemusí jít ani o žádné celebrity.

Může to vypadat takto:

  • 5 tipů someliéra, jak vybrat skvělé víno do 200 Kč
  • Čím si myjí vlasy světově známé kadeřnice?
  • Zeptali jsme se lékaře, jak děti ochránit před zimními nemocemi
  • Interiérová designérka radí, jak zařídit ložnici s omezeným budgetem

Způsob č. 5: Použijte kontrast

Takový, který lidi trkne do nosu, a vzbudí zvědavost. „Co? To že je možné? Tak to mě zajímá.“ Přesně něco takového by si lidi po přečtení nadpisu měli říct. Přiřaďte například obecně známé věci překvapivou vlastnost.

Třeba:

  • Jak vám káva pomůže lépe spát
  • 5 dezertů, které vám pomůžou zhubnout
  • Protahovací cviky, které vám mohou odrovnat záda
  • Jak díky sociálním sítím šetřit čas

Způsob č. 6: Položte otevřenou otázku

To je ta, na kterou se nedá odpovědět jednoduše ANO nebo NE. A taky by na ni neměla být hned jasná odpověď. Skvěle fungují otázky začínající Jak, Proč, Který, Kolik, Kde apod.

Například:

  • Do kterých kryptoměn investovat v roce 2022?
  • Kolik vás bude stát nové logo?
  • Jaké dřevo se nejlépe hodí na obložení bazénu?
  • Úrodu jahod letos nečekejte. Proč se jim nedaří?

Způsob č. 7: Šokujte

Ne, nemusíte si hrát na bulvár. Není potřeba používat věty jako „To musíte vidět!“ nebo „Čeká vás brzká smrt?“. S vykřičníky byste vůbec měli v nadpisech šetřit.

Chceme sice vzbudit strach a rozvířit spirálu myšlenek, to ale spíše samotnou informací, kterou sdělíme. Hned vám ukážu, co mám na mysli.

Tak třeba:

  • Častá účetní chyba, která vás může stát až milion korun
  • Na Instagramu řádí hackeři. Toto musíte udělat, abyste svůj účet zabezpečili
  • 10 jedovatých pokojovek, které by vašeho psa mohly stát život

Vidíte? Scénář, který v nadpisu malujeme, je reálný a může opravdu nastat.

Způsob č. 8: Slibte změnu

Teď nemám na mysli lživé sliby jako „Trik, díky kterému zhubnete 10 kg za jediný týden“. Spíše změnu v přesvědčení nebo rutinních činnostech, o kterých čtenář předpokládá, že je dělá správně. Vy mu ukážete, že po přečtení článku změní názor. Zkrátka ho vytrhnete ze zajetých kolejí.

Ale pozor, opět neslibujte nic, co článek nedokáže splnit. Ideálně vaše tvrzení podložte konkrétními příklady nebo statistikami.

Například:

  • 3 jednoduché ranní návyky, které změní váš pracovní život
  • Krmíte psa granulemi? Pak byste měli raději přestat
  • Nový lékařský objev. Tohle vás zaručeně přesvědčí konečně začít meditovat
jak napsat nadpis ukázka 2
Tento nadpis například slibuje strategii pro zhubnutí 10 kg za týden, v článku se ale dozvíte, že je to vlastně blbost a uškodilo by to vašemu zdraví. Takhle teda ne, chceme být féroví a důvěryhodní.

Způsob č. 9: Použijte statistiku

A zase ta čísla. Ona totiž opravdu fungují. Když vaše tvrzení podložíte daty, hned bude působit přesvědčivěji. Čtenáři ukážete, že víte, o čem mluvíte, nebo ho přimějete uvědomit si naléhavost situace.

Například:

  • Minulý rok zloději vykradli 236 domácností. Jak domov zabezpečit?
  • 5 statisticky nejvýhodnějších investic v roce 2022
  • Víec než 50 % Čechů má náběh na cukrovku. Patříte mezi ně i vy?

Jeden užitečný tip na závěr

Nadpis pište vždy až jako poslední. Při psaní článku vás totiž určitě napadne spousta dalších skvělých myšlenek. A nebo se celý text vyvrbí jinak, než jste původně zamýšleli. Proto nadpis nechte až na konec a zkuste dát dohromady alespoň tři verze.

Pak běžte dělat něco jiného, abyste zapomněli, co jste to vůbec vymysleli. Nebo ještě lépe nechte vaše slova odpočinout přes noc. Uvidíte, že ráno budou znít úplně jinak. A vybrat ten nejlákavější nadpis bude mnohem snadnější.

Chtěli byste svoje nadpisy a klidně i celé články konzultovat s profesionálním copywriterem? V rámci mé služby revize textů si na to můžeme posvítit společně.