ChatGPT: 7 způsobů, jak ho (ne)využít pro obsahový marketing

Obsahový marketing a ChatGPT

Malí podnikatelé jásají, copywriteři a obsahoví marketéři se ošívají na židli. Vypadá to, že s příchodem ChatGPT se radikálně změní copywriting i celý content marketing.

Zase tak jednoduše náš mozek sice nenahradí, se spoustou věcí vám ale pomůže už teď. Podívejte se na sedm způsobů, jak vám ChatGPT usnadní tvorbu nejen textového obsahu. Nebudete se stačit divit!

Ale pozor, spoléhat se na něj ve velkém by vaší značce mohlo uškodit. Má totiž své limity. I o těch si povíme.

Ještě nevíte, co je ChatGPT?

ChatGPT je chatbot využívající umělou inteligenci (AI). Ví téměř vše, co je publikované napříč internetem do konce roku 2021. Všechna tato data dokáže přečíst, zpracovat a shrnout do odpovědi na otázku, kterou mu položíte. Zvládne to dokonce i v češtině, výsledky ale nejsou zdaleka tak působivé jako v angličtině. Jeho algoritmy fungují podobně jako náš mozek a dokáže se tak i učit.

ChatGPT není první AI nástroj, který by mohl rozvířit vody copywritingu. Už nějakou dobu je tady například často zmiňovaný copy.ai nebo jasper.ai. Ani jeden ale nemá moc působivé výsledky. Tak jako tak za vás žádný nástroj opravdu kvalitní text zatím nenapíše. I když ChatGPT umí působivé věci.

Fun fact: ChatGPT vyvinula společnost OpenAI, kterou v roce 2015 spoluzaložil Elon Musk.

7 způsobů, jak využít ChatGPT v obsahovém marketingu už teď

Samotné texty vygenerované ChatGPT se sice nedají považovat za kvalitní copywriting, s prací s textem vám ale chatbot určitě může pomoct. Tady je sedm užitečných věcí, které dokáže.

1. Generování nápadů na obsah

Zkuste to ideálně v angličtině. Zeptat se můžete stylem, jako jsem to udělala já níže na obrázku. Získáte nápady pro blogové články nebo třeba příspěvky na sítě.

Nápady na obsah vygenerované pomocí ChatGPT
Generovní nápadů na obsah s ChatGPT

2. Přetvoření vloženého textu do jiného formátu

Chatbot dokáže obstojně shrnout delší text nebo naopak rozšířit ten kratší a udělat z něj například příspěvek na sítě nebo video script. V češtině byly výsledky o poznání horší a s delším textem si umělá inteligence neporadila. Rozšířit krátký text nebo ho přetvořit do jiného formátu jí ale šlo.

Umělá inteligence zastane část copywritingu
Přetvoření textu do jiného formátu pomocí ChatGPT

3. Napsání meta popisku k webovým stránkám

Sice výsledný text níže nesplňuje podmínku 155 znaků/960 px a je mírně řečeno kostrbatý, určitě je ale od čeho se odpíchnout.

Umělá inteligence se postará o napsání metadat
ChatGPT za vás vygeneruje meta popisek

4. Vymyšlení názvu nebo sloganu

Výsledky vypadaly opět lépe v angličtině. S některými by se dalo dále pracovat a minimálně by vám mohly vnuknout nápad. Samozřejmě je ale potřeba mít promyšlenou strategii a finální výběr ověřit testováním. (Čest všem odborníkům na brand naming a tvorbu sloganů. Vím, že je to zdlouhavý a promyšlený proces, který nemá zkratky.)

ChatGPT vám pomůže s vymýšlením názvů a sloganů

5. Navržení struktury článku 

Tento úkol zvládl ChatGPT skvěle. S napsáním celého článku už si ale neporadil. Co můžete udělat, je zeptat se ho dále na informace ke každému bodu zvlášť. Pak je spojíte dohromady, dáte textu větší hloubku, váš vlastní styl a článek je na světě. Minimálně u jednoduchých témat by to mohlo stačit.

Chat GPT navrhne strukturu článku
ChatGPT za vás vymyslí strukturu článku

6. Napsání příspěvku na sociální sítě

Nebude to sice žádná hitparáda, ale minimálně jako podklad bude stačit. Poradí si dokonce i s různými formáty, jako je třeba carousel, a zvládne připojit výzvu k akci (CTA). Tato verze s instafriends mě celkem pobavila.:-))

ChatGPT napíše příspěvek na sociální sítě
Umělá inteligence vám pomůže napsat příspěvky na sociální sítě

7. Vysvětlení složitých pojmů a tvoření analogií

Když jste v oboru už dlouhou dobu, vysvětlit složité pojmy pochopitelně i pro laika může být pěkně těžký úkol. ChatGPT to zvládne i formou analogie. Poradil si taky s mým překlepem v zadání.

ChatGPT vytvoří analogie
Nevíte, jak jednoduše vysvětlit komplexní pojem? ChatGPT to zvládne.

Určitě přijdete na další možnosti, jak umělou inteligenci využít. S texty čistě vygenerovanými pomocí ChatGPT mezi konkurencí ale neuspějete. Berte je pouze jako podklad. Bez dostatečných vstupních dat o vaší cílové skupině a tónu komunikace nemůžete získat text, který bude přesvědčivý a zaujme ty správné lidi.

Kromě toho Google obsah vygenerovaný umělou inteligencí rozpozná a podle jeho vlastních slov jej upozaďuje, jak psali v Ranktracker.

Používejte ChatGPT spíše jako nástroj k rešerši, získávání nápadů a konceptů nebo transformaci textu do jiného formátu. Pak tomu dejte hloubku, vaše know-how a styl.

Tip: Dotazy pro ChatGPT zkuste řetězit a získáte relevantnější odpovědi

Skvělé je, že vaše dotazy nebo úkoly, které do chatu zadáváte, na sebe mohou navazovat.

Zkusila jsem například tuto sérii dotazů:

  1. Napiš příspěvek na Instagram o bezpečnosti při paddleboardingu na divoké vodě
  2. Připoj na konec příspěvku výzvu k akci k přečtení článku na blogu
  3. Rozšiř tyto informace do scénáře pro krátké video

Ještě by s tím byla nějaká práce, rozhodně ale o poznání méně, než kdybyste to psali od nuly.

Limity ChatGPT: na co si dát pozor

Konverzace s ChatGPT vás snadno pohltí. Sama jsem si s ním napoprvé povídala několik hodin. Je fascinující, kam technologie směřují, je ale potřeba si taky uvědomit jejich limity.

Co se týká copywritingu, tak mějte na paměti, že:

  • Informace nemusí být pravdivé – na to vás upozorňuje ChatGPT hned na úvodní straně. Umělá inteligence nedokáže s jistotou filtrovat všechny nepravdivé informace, které spatřily světlo světa. Pracuje taky pouze s daty do roku 2021.
  • O některých specifických tématech má limitované znalosti – ChatGPT ví pouze to, co už koluje internetem. Pokud tedy podnikáte v odvětví, které je hodně specifické, nemusí mít dostatek informací. Například pro firmu, která organizuje výlety na paddleboardech v údolí Soči, jsem moc relevantních výsledků nedostala.
  • Texty nemají hloubku – ve vygenerovaném textu budou pouze informace z internetu přežvýkané do formátu, o který si řeknete. Bez vaší vlastní zkušenosti, know-how a unikátního pohledu na věc. Většinou jdou dost po povrchu.
  • Texty nejsou vždy přesvědčivé a neodpovídají marketingovým principům – jemné nuance v jazyce ještě umělá inteligence nerozpozná. Newsletter například napsala příliš prodejní, článek zase nebyl vůbec strukturovaný a obsahoval spoustu vaty.
  • Nejste to vy – časem se technologie určitě bude dát přizpůsobit našemu vlastnímu stylu komunikace, zatím je z textů ale poznat, že to nejste vy. Taky vám nevidí do hlavy, a tak bude výsledek postrádat vaše vlastní moudra.

Odpovědi ChatGPT budou samozřejmě vždy jen tak dobré, jak dobře se ptáme. Bohužel jsem při zadávání specifičtějších úkolů často narazila na error. A že jsem to zkoušela snad milionkrát. Pro tvorbu specifických textů například do reklamy mi proto připadal nepoužitelný. Uvidíme, kam se časem posune.

Jak se s umělou inteligencí změní obsahový marketing?

Jako copywriter bych měla říct, že nás nikdy nic nenahradí.:-) A jsem přesvědčená, že je to do určité míry pravda. Způsob, jakým texty píšeme, se ale rozhodně změní.

Postupem času už spoustu rutinní práce nebudeme muset dělat my, ale zastane ji technologie. Nová vylepšená verze ChatGPT má přijít už v roce 2023. Budeme tak mít více prostoru na to hrabat se v datech, řešit obsahovou strategii, plánovat s větším předstihem a produkovat obsah ve větším objemu. Texty, které potřebují zvláštní péči –⁠ jako ty na váš web, ale umělá inteligence nezastane ještě hodně hodně dlouho.

Copywriting se tak stane více specializovanou profesí a jeho vody se bezpochyby protřídí. Zkušení a schopní copywriteři budou žádaní, ty méně zkušené, kteří píšou jen texty pro texty, brzo nahradí AI. Naučit se s ní pracovat ale budeme muset všichni. Jinak se časem propadneme na konec peletonu.

Hlavně nezapadněte v šedi internetu

S příchodem AI se pro copywriting nabízí jedna otázka. Když budeme mít všichni k dispozici stejné nástroje, které nám za stejně krátkou dobu vyplivnou stejně kvalitní text, jak se od sebe odlišíme?

ChatGPT zatím pracuje tak, že vám na stejný dotaz dá více méně stejné informace. Jen pozmění slovosled a strukturu textu. Více než kdy dřív proto bude důležitá vaše autenticita a vlastní know-how, které žádná technologie z internetu nevyčte a neokouká. Bude potřeba nabízet nové úhly pohledu, předávat vlastní zkušenosti a dělat to zkrátka po svém.

Časem se umělá inteligence naučí psát jako my. Tím myslím naším osobitým stylem. Proto bude zásadní mít definovaný tón komunikace a dostatek kvalitních textů, kterými umělou inteligenci na začátku nakrmíte, aby váš styl okoukala.

Buďte sví, budujte značku a komunitu

Jedině se silnou značkou vás umělá inteligence nesemele, ale naopak posune dál. Nebojte se být jiní, osobití, budujte si svou komunitu a pokud je to jen trochu možné, dejte vaší značce tvář. Čas a prostředky na obsahový marketing totiž brzo bude mít každý. Ne každému ale lidi budou chtít věnovat pozornost.

Dívejte se na umělou inteligenci jako na pomocníka, ne jako náhradu vás nebo zkušeného copywritera. Používejte ChatGPT spíše jako nástroj k rešerši, získávání nápadů a konceptů nebo transformaci textu do jiného formátu. Pak tomu dejte hloubku, vaše know-how a styl.

Nevíte, jak na to a raději byste copywriting svěřili někomu zkušenému? Ráda to napíšu za vás.>>

Diskuze