Jak dlouhé psát blogové články, aby uspěly ve vyhledávačích?

Krátké, nebo dlouhé články? Co vám vynese lepší pozici ve vyhledávačích? Hned na úvod je potřeba říct, že žádné univerzální, obecně platné doporučení zkrátka neexistuje. Oficiální zdroj z Googlu přímo uvádí, že délka článku není faktor, který by nejpoužívanější vyhledávač automaticky vnímal jako ukazatel jeho vyšší kvality.

Ale! I tady existují určitá pravidla a navíc máme k dispozici užitečná data, které nám toho spoustu prozradí. A já za vás udělala rešerši.

Pojďme se spolu podívat, kdy je lepší psát krátké a kdy delší blogové články, abyste podpořili jejich šanci na úspěch.

Kdy mohou být krátké články úspěšné?

Když se bavíme o krátkých článcích, mám na mysli ty o cca 300–400 slovech. Kratší už by být neměly, protože 300 slov je z pohledu SEO (optimalizace pro vyhledávače) minimální délka textu, kdy Google dokáže posoudit všechny důležité parametry (jak píše WESFED nebo Yoast). Jedině tak máte šanci s článkem bojovat o přední příčky ve výsledcích vyhledávání. A o to vám přece jde, že?

Pro upřesnění: 1 normostrana = 1800 znaků = +/- 250 slov

I takto krátké články ale mohou být úspěšné, a to v případě, že se zabývají hodně specifickým a zároveň vyhledávaným tématem. Jako třeba tento článek Jak napsat zavináč, hashtag, hvězdičku nebo jiné znaky (má 356 slov).

Některá témata si krátké zpracování přímo vybízí. První článek ve výsledcích vyhledávání na klíčové slovo „jak napsat hvězdičku na klávesnici“ má 356 slov.

Úskalí krátkých článků

Jsou tady ale i jasná proti. Pokud má článek hodně specifické téma a jeho cílem je čtenáři rychle poradit, přivede vám sice na web lidi, ti ale zase rychle odejdou, hned jak najdou odpověď na svou otázku. Nepřišli si k vám totiž počíst u šálku kávy. Hledají jen konkrétní informaci.

Říkáte si, že teda vymyslíte méně specifické téma? Bohužel. Krátké články, které nejsou tematicky úzké, vám snadno převálcuje konkurence. Google totiž upřednostňuje obsah s kompletními informacemi, obrázky, odkazy atd.

Další velké proti je málo prostoru na to, abyste odkázali návštěvníky na další zajímavý obsah a nabídli vaše produkty nebo služby.

Mají teda krátké články vůbec smysl?

Rozhodně stojí za zkoušku. Stačí se dobře zamyslet (s využitím dat) nad tématem, které je často vyhledávané a spojené s vaším oborem podnikání. Tvorba takového krátkého článku vám pak zabere jen minimum času. Tak proč to neotestovat? Zkuste se postarat o to, aby vám čtenáři z blogu rovnou neutekli. Odkažte je na další obsah na vašem webu.

Dlouhé blogové články mají větší šanci na úspěch

Tady mluví data jasně. Články zaujímající první pozice ve výsledcích vyhledávání mají v průměru 1500–2000 slov (cca 6+ normostran). K téměř stejným výsledkům došli při analýze dat WIX, Buffer, Search Engine Journal, Backlinko a WESFED. Hubspot dokonce mluví o ideální délce 2100–2400 slov (cca 8+ normostran). To abychom snad vypsali duši.

Ale nebojte, mám pro vás jednu dobrou zprávu. Všechna tato data jsou z anglicky mluvících zemí, kde je mezi tvůrci mnohem větší konkurence, a tak se musí o to více snažit. V Česku takto dlouhé články píše málokdo. V Googlu se tak klidně umístíte na prvních pozicích i s kratším článkem.

Bohužel takto přesná data pro český internetový trh nemáme. Z mého vlastního pozorování mají ale úspěšné články nejčastěji délku 700–900 slov (3–4 normostrany). Průměrně stejně dlouhé je píšu i pro své klienty. Velmi ale záleží na tom, jaké články už na dané téma napsala konkurence.

Jak to, že dlouhé články zpravidla fungují lépe?

Důvodů je hned několik. Jednak máte více prostoru pro umístění klíčových slov, odkazů, relevantních obrázků nebo videí, které Google vnímá jako plusové body.

Také máte možnost jít hlouběji do tématu a poskytnout větší hodnotu. Článek s 50 tipy, kam jít v Brně na dobrou kávu, bude mít rozhodně větší šanci na úspěch než článek s 5 tipy na stejné téma.

Skvělým příkladem může být článek Jak vyčistit sedací soupravu, který jsem napsala ve spolupráci s Biano.cz (článek je umístěný na partnerském webu pro účely budování zpětných odkazů). Abychom obecnější téma pokryli co nejlépe, napsala jsem článek o 1 605 slovech. Na klíčovou frázi „Jak vyčistit sedačku“ se pak v Googlu dostal na královskou první pozici.

Obecné téma si žádá delší text. Článek Jak vyčistit sedací soupravu má 1605 slov a na klíčové slovo „jak vyčistit sedačku“ zaujímá v Googlu první pozici.

Nezapomeňte, že píšete pro lidi

Dlouhý článek rozhodně není zárukou úspěchu. Nejdůležitější je jeho kvalita. Přizpůsobte proto délku samotnému tématu. Snažte se v článku obsáhnout vše důležité, zbytečně ho ale nenatahujte a nezacházejte do nepodstatných detailů.

Vybírejte taková témata, o kterých dokážete napsat alespoň 300 slov. A pokud máte obsáhlejší téma, na které se opravdu chcete dobře umístit v Googlu, investujte čas a napište článek o 1500–2000 slovech.

TIP: Až blogový příspěvek dopíšete, projděte si ho a vše, co můžete smazat, aniž byste článku ubrali informační hodnotu, nemilosrdně smažte. Zbavte se všech výplňkových vět a frází.

Jak optimalizovat blogový článek pro vyhledávače

Alfou a omegou je psát na téma, které lidi vyhledávají. Délku textu tomu pak přizpůsobte s přihlédnutím ke konkurenčnímu obsahu, který chcete v Googlu trumfnout.

Aby měl váš článek šanci na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání, nezapomeňte:

  • Zmínit klíčové slovo na všech důležitých místech – v titulku článku, úvodu, podnadpisech, těle článku, meta titulu a meta popisku.
  • Přehledně text strukturovat – nešetřete podnadpisy, pište odstavce o maximálně pěti řádcích, používejte odrážky a číselné seznamy a důležité pasáže vyznačte tučně.
  • Použít odkazy na další podstránky vašeho webu (interní) – odkazujte na další podstránky vysvětlující pojmy, které jste použili, a na články, které s tématem souvisí.
  • Použít externí odkazy na jiné weby – důležitý faktor pro SEO. Odkazujte na weby s vysokou autoritou, ideálně takové, které nebudou příliš odvádět pozornost. Ideální jsou třeba výzkumy podporující vaše tvrzení. Stejně jako jsem je použila v článku já.
  • Doplnit článek relevantním vizuálním obsahem – nejen obrázky, ale i infografiky nebo videa vám přidají plusové body.
  • Vyplnit meta data – meta titulek a meta popisek rozhodují o tom, jak bude vypadat odkaz na váš článek ve výsledcích vyhledávání (v Googlu). Musí proto lákat ke kliknutí. Pokud vyplníte alt popisky u obrázků, máte šanci, že se do výsledků vyhledávání dostanou samotné obrázky z vašeho článku.

Zajímá vás, jak dlouhý je tento blogový článek? Má přesně 851 slov o 5425 znacích, tedy 3 normostrany.

Líbil se vám můj článek a chcete, ať něco napíšu i pro vás? Neváhejte se ozvat.>>

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.